Transportsector wil strengere uitstootnormen

Grote verladers en vervoerders in Europa willen dat de Europese Commissie strenger optreedt tegen de CO2-uitstoot in het goederenvervoer

Verladende bedrijven als Heineken, Ikea, Unilever en Siemens, maar ook transporteurs als Schenker, Geodis, Hermes, Vos Logistics, Ziegler en de Benelux-wegvervoersorganisaties TLN en Febetra zijn in de pen geklommen om de voorzitter van de Europese Commissie, Jean Claude Juncker, aan te sporen meer werk te maken van de reductie van de uitstoot van broeikasgassen.

De gezamenlijke brief is behalve aan Juncker ook gezonden aan een aantal voor klimaat- en transportbeleid in de Europese Commissie verantwoordelijke commissarissen. De afzenders vinden dat transport een grotere bijdrage moet leveren aan de CO2-redactie. De transportsector is op grond van recente gegevens van het Europese milieuagentschap EEA momenteel het grootste milieuprobleem.

Emissies door het vervoer zijn nu goed voor 27% van de totale uitstoot en zijn de afgelopen drie jaar alleen maar toegenomen. Ze zullen tot 2030 alleen nog maar stijgen, zeggen de inzenders, met mogelijk 14%. Dat kan alleen worden tegengegaan door efficiƫnter voertuiggebruik, beter onderhoud en betere training van chauffeurs, maar daarvoor hebben verladers en vervoerders een strenger kader van wetgeving van de overheid nodig.

In de eerste helft van dit jaar komt de EC met een voorstel voor grotere brandstofefficiƫntie van voertuigen. Volgens de verladers en vervoerders die de brief aan Juncker ondertekenen, moet die tegen 2025 leiden tot een besparing van het brandstofverbruik van 24%. Verder zou in de toekomst de aanschaf van voertuigen die geen enkel broeikasgas meer uitstoten, verplicht moeten worden gesteld.