Merwedebrug: transporteurs kunnen fluiten naar schadevergoeding

De sluiting van de Merwedebrug afgelopen najaar is een 'normaal maatschappelijk risico'

De sluiting van de Merwedebrug afgelopen najaar is een 'normaal maatschappelijk risico'. Dat is de voorlopige conclusie van de adviescommissie van het ministerie voor infrastructuur en milieu. Voor flink wat transporteurs betekent dit dat ze naar een schadevergoeding kunnen fluiten. 

De commissie houdt namelijk vast aan een kostendrempel van 5 procent. "Stel dat ik een omzet heb van 6 miljoen euro heb per jaar en ik dien een schadeclaim in van 150.000 euro, dan heb ik te weinig schade om in aanmerking te komen voor een vergoeding", zegt Henk Adriaanse, transporteur in Raamsdonksveer. "Ik had eigenlijk boven de 300.000 euro moeten zitten

Adriaanse reageert daarom ook met 'gemengde gevoelens' op het feit dat de minister bijna 400 miljoen investeert in de nieuwe bruggen bij Gorinchem, Vianen en Raamsdonksveer. "Ik kan die mededeling niet plaatsen. Het ziet er naar uit dat bij de volgende hoorzittingen heel veel bedrijven niet eens een vergoeding krijgen. Het is windowdressing vanuit de minister." Volgens de commissie was de schade aan de Merwedebrug vanwege overbelasting 'onvoorzien' en hoort sluiting van belangrijke wegen in het ondernemersrisico. "Ik pleit voor onafhankelijk onderzoek. Laat die inspectierapporten van de Merwedebrug eens zien", meent Adriaanse.