'Geld verdienen blijft lastig in transport'

Bedrijven in transport en logistiek krijgen het dit jaar met een groei van 2,5 procent opnieuw drukker, maar dreigen daarvan minder over te houden.

Tariefdruk blijft een knelpunt. Tot dusver stond dit het herstel bij bedrijven niet in de weg, maar dat is nu voorbij. Door duurdere brandstof en hogere lonen stijgen de kosten dit jaar naar verwachting met zo’n 3 procent. Hierdoor is verhoging van de prijzen nodig om de resultaten minimaal op peil te houden en dat is een uitdaging. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

De afgelopen drie jaar profiteerde de transportsector van hogere volumes terwijl de kosten niet of nauwelijks stegen. Die tijd is nu voorbij. Zo maken de lonen van chauffeurs in het wegtransport met de nieuwe CAO als één van de eersten grote sectoren een sprong. Daarnaast betalen bedrijven meer voor brandstof dan in 2016. Ook in andere delen van de transport- en logistieksector is dit het geval. De kosten pakken daarmee gemiddeld naar verwachting tenminste 3 procent hoger uit. Dit lijkt mee te vallen, maar gezien de dunne marges en sterke concurrentie is dit al snel veel.